Min varukorg
Tillbaka

Köpvillkor i webbutiken

På buttericks.se är det enkelt och säkert att handla! Vi vill att kunderna ska känna sig trygga med sitt köp. Du har öppet köp i 14 dagar och snabb leverans via logistikföretaget Schenker. Handlar du för över 499 kr bjuder vi på frakten, för både företag och privatpersoner. Moms ingår i alla våra priser. Här nedan kan du läsa våra fullständiga köpvillkor. Några frågor? Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig på momangen!

Kundservice
0771-907 000

Beställning / Leverans

När du har gjort en beställning på nätet kommer det automatiskt att skickas en fullständig bekräftelse, ett kvitto, till din e-postadress. Vi har inget lägsta ordervärde, men tänk på att fraktkostnad tillkommer på varuvärdet enligt information på kassasidan. Din beställning levereras normalt inom 1-3 arbetsdagar efter du har placerat din order till ditt närmaste Privpak-paketombud.

Om du ångrar din beställning önskar vi att du kontaktar oss på tel: 0771-90 70 00 eller via e-post: kundservice@buttericks.se och meddela detta så fort som möjligt. Om vi redan har hunnit packa och skicka din beställning rekommenderar vi dig att hämta ut paketet hos ditt ombud när det anländer, fylla i returblanketten och skicka det i retur enligt 14 dagars-ångerrätten. Bifogad Schenker fraktsedel kommer att följa med i ditt paket. Då betalar du endast returfrakten (f.n. 59:-) tillbaka till oss.

OBS!

Hämtar du inte ut det aviserade paketet med din beställning så måste vi tyvärr debitera en hanteringskostnad på 300:- plus fakt/exp. avgift på 29:-, totalt 329:-, för att täcka våra faktiska kostnader för hantering, packning och frakt. Detta gäller alltså om paketet går automatiskt i retur till oss, efter liggtiden hos ombudet. Hämta därför alltid ut ditt paket hos ombudet och använd den bifogade retursedeln vid en retur. Det går fortare och blir billigare för dig som kund.

Alla beställningar får ett eget unikt sändningsnummer som automatiskt skickas ut till dig via e-post så fort din order är packad. Vi skickar samtliga paket med DB Schenker PrivPak vilket innebär att du kommer att få avisering när ditt paket är framme hos ditt Privpak-ombud. För att detta ska gå snabbt, smidigt och enkelt rekommenderar vi att du väljer SMS-avisering. Beställningar där SMS-avisering inte är vald (dvs inget mobilnummer är angivet) aviseras via epost till uppgiven e-postadress. Kontrollera därför noga att din e-postadress är korrekt angiven. Kontrollera även skräppostfilter och mappar om e-postavisering valts och avisering uteblivit. Påminnelse skickas efter ca 7 dagar om paketet inte blivit uthämtat hos ombudet.

Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Kontakta vår kundservice för mer information om du vill ha paketet levererat utanför Sverige.

För varje leverans tar vi normalt ut en fast avgift på 59 kr som avser paketering och frakt, oavsett vad eller hur mycket du beställer. Beställningar med ett varuvärde över 499 kr levereras fraktfritt. Vid betalningsalternativet Faktura via Klarna för företag och stat/kommuner tillkommer en expeditionsavgift på 29 kr. För tidsbegränsade betalningsalternativ, t.ex. vid kampanjer hittar du den aktuella informationen och villkor för dessa under respektive val på kassasidan.

Leveranstid

Butterick´s, tillsammans med Schenker, levererar snabbt inom Sveriges gränser.

Lägger du din beställning innan klockan 15.00 idag så garanterar vi att vi skickar den ifrån oss idag och Schenker ska leverera till ert närmsta ombud under morgondagen.

De flesta paket är normalt framme hos ombudet inom 1-2 vardagar. Norra Norrland, ovanför Sundsvall, och Gotland, kan ta upp till 3 dagar. Om du lägger ordern innan kl 15.00 så skickas den iväg samma dag
Ex.
Bor du i Uppsala och lägger din beställning på onsdagskvällen, så skickas din order med torsdagens leverans och ditt paket kommer, enligt Schenker, att vara framme under fredagen.

Bor du i Uppsala och lägger din beställning vid lunch på torsdagen, så skickas din order med torsdagens leverans och ditt paket kommer, enligt Schenker, att vara framme under fredagen.

Bor du i Piteå och vill ha dina varor till helgen som kommer, så rekommenderar vi att ni lägger er order innan kl 16 på onsdagen, för att vara säker på leverans innan helgen.

Om du anger ditt mobilnummer får du SMS-avisering direkt när ditt paket är framme. Då kan du hämta ut paketet samma dag med hjälp av legitimation och koden du får i SMS:et.. Din försändelse levereras till närmsta Privpak-ombud. Fraktkostnaden är 59 kr. Vi tillämpar fraktfritt vid order som överstiger 499 kr.

Försäljning till minderåriga

För att kunna handla från www.buttericks.se behöver du vara 18 år fyllda. Är du under 18 år behöver du ha din målsmans tillstånd för att göra en beställning alternativt be en vuxen i din närhet att hjälpa dig.

Priser / Moms

Priset på beställningsdagen gäller alltid. Svensk moms (25%) ingår i alla våra priser. Du får alltid momsen specificerad på din följesedel som medföljer vid leverans.

Betalning / Avgifter

Som beställare är du betalningsskyldig för en lagd order. För företag och stat/kommuner samarbetar vi med DIBS för kortbetalning och vid köp mot faktura samarbetar vi med KLARNA. För privatpersoner samarbetar vi med KLARNA och betalning sker enligt deras villkor. Som privatperson kan du antingen betala med Klarna faktura eller Klarna konto, eller med kort eller banköverföring.

Sammanfattning av villkoren för fakturaköp för företag och stat/kommuner genom KLARNA 

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Fakturan skickas ut separat per e-post eller vanligt brev, beroende på vad Du har valt i kassan, inom 3 dagar efter att din order levererats.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans – och hemförsäljningslagen
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

En aviavgift om 29 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen, och kan komma att användas för marknadsföring av spännande erbjudanden och tjänster från Klarna.

Länk till Klarnas Allmänna villkor.

Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

 

Sammanfattning av villkoren för privatpersoner vid köp genom KLARNA

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har Du handlat för under 60kr tillkommer 29kr, och har Du handlat för 60kr eller mer tillkommer 60kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ Du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

Länk till hela villkoren: Klarnas Allmänna villkor.

 

Betalning med betal/kreditkort för Företag och stat/kommuner

Vid betalning med betal/kreditkort via vår samarbetspartner DIBS dras pengarna från ditt konto samma dag som din beställning skickas från oss. I samband med orderbekräftelsen reserveras dock summan som ”skyddat belopp” på ditt konto tills den slutliga betalningen sker. Du måste alltså ha summan som du ska handla för tillgängligt på ditt kort för att du skall kunna genomföra en beställning.

Visa-kort kräver att du är anmäld till 3D Secure System. Om detta krävs för ditt kort kontaktar du enklast din bank för att göra denna anmälan. Ofta kan man även göra det själv via sin internetbank. 3D Secure System är en säkerhetsåtgärd för att göra e-handeln ännu säkrare för dig som kund.

Buttericks kan inte se dina kortuppgifter vid betalning, du betalar ditt köp via en säker och hårt krypterad anslutning hos DIBS.

Retur / Reklamation

Returrätt:

14 dagars returrätt enligt distanshandelslagen gäller vid alla inköp från vår webbutik www.buttericks.se.
Ångerrätten gäller utifrån följande villkor och undantag: Varan skall vara hel och felfri, och förpackningen hel och komplett utan skador för att vi ska kunna godkänna returen och full återbetalning. Om en returnerad vara efter returkontroll visar sig ha använts eller hanterats i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion, har Butterick’s rätt till ett avdrag för den bedömda värdeminskningen på varan innan återbetalning sker. Värdeminskningen kan uppgå till varans fullständiga pris och kan även regleras i efterhand när kontroll och bedömning gjorts av Butterick’s returavdelning.

Vi återbetalar det aktuella beloppet för varan till dig snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar, efter att du meddelat att du vill utnyttja din ångerrätt. Du kan om du önskar även sända oss ett inlämningsbevis/kvittens på att varan återsänts i retur till oss så att vi kan påbörja returärendet innan din retur har nått vårt lager.

Av hygieniska skäl kan vi inte godkänna returer på artiklar som peruker, underkläder och smink. Kostnaden för returfrakt står du själv för om du önskar utnyttja din returrätt. Vi löser inte ut några försändelser som inte är beställda av oss. För att undvika eventuella missförstånd och funderingar, tag gärna kontakt med oss innan en retur, antingen via e-post: kundservice@buttericks.se eller på telefon 0771-90 70 00.

I ditt paket medföljer det en retursedel. Detta papper önskar vi att du fyller i och skickar med i ditt returpaket, på så vis kan vi hantera dina returnerande varor snabbare. Du kan även ladda ned och skriva ut den själv via denna länk.  

Reklamation:
Om varan är trasig, transportskadad eller om det är något annat fel med din beställning när du får den som beror på oss eller transportbolaget så skall du kontakta oss på tel. 0771-90 70 00 eller via kundservice@buttericks.se snarast, dock senast inom fem dagar efter det att du fått dina varor. Du kan då använda den returetikett och retursedel som medföljde försändelsen och returnera varan till oss från ditt PrivPak-ombud utan att det kostar dig något. Vi skickar sedan en felfri vara utan kostnad för dig när vi tagit emot din reklamation på vårt lager.

Kostnad för retur

Vid ångerrätt:
Vill du göra en retur och nyttja ånggerrätten, så kan du antingen använda den färdig frankerade returlappen som medföljer i ditt paket och vi efterdebiterar dig 59 kr för returfrakten. Alternativt att du betalar returportot direkt. Om du ska returnera tex ett paket ballonger eller en lösmustasch, så rekommenderar vi att du betalar returfrakten direkt hos ditt ombud. Det blir billigare för dig då kostnaden understiger 59 kr. Skall du returnera en dräkt eller tyngre maskeraddekoration, så rekommenderar vi dig att du använder den färdig frankerade returlappen, det blir då det mest prisvärda alternativet.

Vid reklamation:
Önskar du att reklamera en artikel så använder du den färdig frankerade returlappen. Självfallet står vi för returportot och det är ingen kostnad som du blir debiterad för i efterhand.

OBS! Under förutsättningen att er retur blir hanterad och godkänd som en reklamation. 

Vid byte av storlek:
Kunden står för returfrakten av dräkten, vi bjuder på fraktkostnaden för att skicka ut den nya storleken.
Se tillvägagångssätt under ”Vid ångerrätt”.

Har du några frågor kring din retur? Tveka inte att kontakta oss via telefon, mail eller direkt-chatt för svar och hjälp.
Vårt direktnummer är 0771-90 70 00 och du når oss via mail på kundservice@buttericks.se

Säkerhet & Sekretess

Vi använder på www.buttericks.se SSL-teknik (Secure Socket Layer) med ett unikt certifikat som gör att dina personliga uppgifter vid ett köp hos oss skyddas på bästa möjliga sätt genom kryptering. Detta är samma teknik som bankerna använder. Våra betalningspartners DIBS och Klarna tillhör också de ledande på marknaden när det gäller säkra betalningar över Internet.

3D-Secure teknologin är utvecklat av VISA/Mastercard och syftar till att identifiera kortinnehavaren vid köp online. Identifieringsprocessen är likvärdig den som används vid bankomatuttag och som bygger på att en personlig kod/lösenord används i samband med köpet. Med denna teknik kan kortinnehavaren vara säker på att dennes kort inte nyttjas av någon obehörig.

Genom att godkänna köpvillkoren i kassan ger du också samtidigt Butterick’s tillstånd att lagra dina personliga uppgifter som namn, adress, e-postadress, telefon och personnummer i vår interna kunddatabas. Vi sparar aldrig några kortnummer eller liknande.

Butterick’s garanterar också att vi aldrig lämnar ut eller säljer vidare dina personliga uppgifter, som t ex din e-postadress till tredje part. Din information och dina personliga uppgifter är helt säkra när Du handlar hos oss. Enda undantaget från denna regel är om åklagare eller polis efter beslut begär ut det vid misstanke om brott.

Detta gör att Du kan känna Dig trygg när Du handlar och betalar på Butterick’s.

 

Webbplatsen www.buttericks.se använder sig av tillfälliga cookies.

Intyg

Extra villkor för köp av våra färgade ögonlinser – Personligt Intygande

Jag, som beställer färgade ögonlinser, intygar att jag inte har:
Någon ögoninfektion
Några problem med hornhinnan
Någon form av ögonallergi
Något kroniskt ögonproblem
Jag har för avsikt att endast använda linserna för att tillfälligt ändra min ögonfärg och inte till att korrigera några syn- eller brytningsfel.Jag kommer att följa instruktioner om användning och skötsel av mina nya linser.Jag har blivit rådd att genast ta av mig linserna om det skulle uppstå någon form av irritation, obehag eller om ögat blir rött eller vätskar sig. Jag förstår att det är viktigt med regelbundna kontroller hos ögonläkare vid användande av linser. Jag är över 18 år.Jag förstår och bekräftar att dessa linser inte är kvalificerade som medicinska produkter och att de regleras av the EU Cosmetic Directive.

Enligt tillverkarens rådgivande ögonspecialist är de endast lämpliga att användas av personer med friska ögon och som kan bekräfta att alla påståenden ovan stämmer och är sanna.

Viktigt!
Rådfråga alltid en ögonspecialist först om du är tveksam till att färgade linser är lämpliga för dig.