Köpvillkor
Betalmedel & leverans
Din beställning steg för steg:
- När du gjort ditt köp kommer en orderbekräftelse via mejl.
- När dina varor är packade och på väg till dig får du ett leveransbesked via mejl.
- När ditt paket finns att hämta hos ditt paketombud kommer en sms-avisering.
- Vid leverans direkt till Butterick’s butik får du ett mejl när din beställning är redo att hämtas.
Håll koll på din mails skräpkorg så det inte fastnar där.
Leverans till paketombud fraktfritt för beställningar över 5ookr
När du har gjort din beställning skickar vi ett digitalt kvitto till din e-postadress i form av en orderbekräftelse. Alla paket fraktas av logistikföretaget DHL och leveranstiden är vanligtvis 1-2 arbetsdagar. Längre leveranstid kan uppstå vid klämdagar, högtider och om du bor norr om Sundsvall eller på Gotland.
Fraktpris – 69 kr
Fraktpris vid köp över 500 kr - 0 kr
Fraktpris till butik - 0 kr
Hämta ut ditt paket inom 14 dagar annars tillkommer en avgift på 279:-.
[email protected]
Leverans till butik alltid fraktfritt
Om du väljer hämta ditt paket i någon av våra butiker tar vi bort fraktkostnaden oavsett hur stor eller liten din order är. Då packas dina varor på lagret och skickas tillsammans med våra varuleveranser som går till butikerna. Din leverans tar mellan 2-3 arbetsdagar att komma fram och du får leveransbekräftelse på din e-postadress när dina varor finns att hämta ut.
Du väljer enkelt detta alternativ efter att du fyllt i ditt postnummer i kassan och kan därefter välja valfri Butterick’s-butik.
Ej uthämtade webbordrar i butik går i retur efter 15 dagar .
Betalning
Klarna gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla online. Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. Betalningssätten som erbjuds via Klarna är swish, faktura, konto, kort, banköverföring. Betala i den takten som passar bäst för dig!
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.
Priser och moms
Priset på beställningsdagen gäller alltid. Svensk moms (25% eller 12%) ingår i alla våra priser. Du får alltid momsen specificerad på din följesedel som medföljer vid leverans. Vi reserverar oss rätten för prisändringar utan någon förvarning på eventuella felaktiga priser samt makulering av order där varor med felaktiga priser förekommer. Du meddelas om du köpt en vara till ett felaktigt pris.
Betalning via kort
Alla transaktioner via Klarna skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Det är den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Faktura för företag
Ska du handla till företaget och vill ha det på faktura? Välj då "handla som företag" när du befinner dig i kassan efter postnummer och fraktsätt.
Fakturan skickas via Klarna och alla företag har 30 dagars kredittid.
Har ditt företag inte möjlighet att handla via Klarna? Kontakta vår Kundservice på [email protected] så hjälper vi dig.
Reklamation & Ångerrätt
Ångerrätt
Du har full bytes- och returrätt (ångerrätt) i 100 dagar efter det att du mottagit varan om du inte är nöjd. Ångerrätten gäller EJ livsmedel (ätbara produkter, tex. godis) och helium. Ångerrätten gäller EJ följande artikelgrupper med bruten plombering, öppnade förpackningar eller på annat sätt har blivit öppnade, provade eller använda: peruker, peruknät, munskydd, strumpor, underkläder, strumpbyxor, smink, linser samt andra intimprodukter av hygieniska skäl.
Ångerperioden räknas från det datum då du mottog din beställning. Tänk på att varan ska returneras i oförändrat skick och i sin originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas. Om varan är använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen.
Retursedel & ångerblankett får du tag på här:
Ångerblankett
Retursedel
Öppet köp i 100 dagar på varor köpta online och i butik
Fäst returlappen på ditt paket och fyll i retursedeln, lämna sedan in hos ditt närmaste DHL-ombud. En returavgift på 69 kr tillkommer vid retur via postombud.
Behöver du en adresslapp för din retur? Kontakta oss
[email protected] vi hjälper dig!
Returadress:
Butterick’s Leco AB
Sune Sågares Väg 4
310 38 Simlångsdalen
Fri retur i butik
Vi har fri retur om du väljer att lämna in dessa i någon av våra fysiska butiker.
Vid retur av produkter köpta online över 2500 kr har vi inte längre möjlighet att ta emot dessa i butik av säkerhetsskäl.
I stället är du välkommen att skicka tillbaka dina produkter via DHL-ombud.
Kontakta [email protected] för returdokument.
Vid byte
Använd den färdigutskrivna returetiketten som medföljer och gör sedan en ny beställning på buttericks.se på den nya storleken/produkten. Du har rätt storlek hos dig inom 1-2 arbetsdagar. Vid byte betalar du ingen returavgift.
Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att vid en retur göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.
Återbetalning
Retur via postombud: Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi har mottagit din retur på lagret. Ta alltid kvitto när du lämnar in din retur hos ditt postombud. En utbetalning kan ta 1-5 bankdagar. Återbetalningen sker också med samma betalsätt som ursprungligen har använts. Har du valt faktura hos Klarna kan du anmäla en retur hos Klarna eller eventuellt betala faktura så länge för att sedan bli återbetald för returen. Detta för att inte få eventuella påminnelseavgifter av Klarna.
Reklamation
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till oss på [email protected]. Tänk på att bifoga bilder på skadan så att vi lättare och snabbare kan hantera ditt ärende.
Reklamationsrätt
Butterick’s Leco AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår Kundservice för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt vara där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel
till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet och därefter skickas en ny vara till dig.
Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid och vi står givetvis för returportot.
Eventuell tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Man kan anmäla en tvist online via ARN's hemsida.
Allmänna Reklamationsnämnden: https://arn.se/
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://www.ec.europa.eu/od
Butterick's Fair use-klausul
Att kunna erbjuda öppet köp i 100 dagar och fria returer i butik är en grundläggande förutsättning för Butterick’s. Tyvärr har vi upptäckt att det finns kunder som uppvisar ett onormalt köpbeteende och en köpkultur där Butterick’s fria returer i butik utnyttjas. Vi har därför infört ”fair use”-klausulen. Om Butterick’s har rimliga skäl att misstänka att det från kundens sida förekommer missbruk, bedrägerier, trakasserier, ett överdrivet/patologiskt köpbeteende eller att kunden agerar som återförsäljare av varorna som köps, kommer vi att avvisa ordern med hänsyn till ”fair use”-klausulen.
I detta sammanhang är misstanken baserad på ett antal objektiva, icke-diskriminerande kriterier inklusive: en avvägning angående köpfrekvens, ordersammansättning, retursammansättning, användning av fri leverans och retur, försenade returer/ej upphämtade ordrar, påstått saknade varor under leverans eller retur, flera returer av identiska varor, eller försök att kringgå ett tidigare avslag med falsk eller annan identitet. Vi betonar samtidigt att beteendet är systematiskt och inte slumpmässigt/vid enskilda fall.
Om vi igenkänner ett oacceptabelt köpbeteende som beskrivits ovan så förbehåller vi oss rätten att ej ingå i transaktioner med de berörda kunderna och/eller att pausa kunderna i fråga.
Som i alla fall är ett köp/avtal med Butterick’s ej ingånget förrän vi har skickat en orderbekräftelse och kvitto. ”Fair use”-klausulen hindrar inte kunder från att returnera, men kan i specifika fall hindra kunder från att köpa. ”Fair use”-klausulen tillämpas således inte på redan godkända ordrar.