Meny
... Varukorg
  1. Start
  2. Köpvillkor
Har du några frågor? Kontakta oss

Köpvillkor

Betalmedel & leverans

Din beställning steg för steg:

  • När du gjort ditt köp kommer en orderbekräftelse via mejl.
  • När dina varor är packade och på väg till dig får du ett leveransbesked via mejl.
  • När ditt paket finns att hämta hos ditt paketombud kommer en sms-avisering. Vid lerans direkt till Butterick’s butik får du ett mejl.  

Leverans till paketombud fraktfritt från 5ookr
När du har gjort din beställning skickar vi en fullständig bekräftelse, ett kvitto till din e-postadress. Alla paket skickas via logistikföretaget DHL och leveranstiden är 1-2 arbetsdagar, längre leveranstid kan uppstå vid klämdagar och om du bor norr om Sundsvall eller på Gotland. 

DHL – 49 kr

Hämta ut ditt paket inom 14 dagar annars tillkommer en avgift på 279:-. Kontakta vår kundservice om ditt paket behöver ligga kvar i mer än 14 dagar så fixar vi det!

Leverans till butik alltid fraktfritt
Du kan även hämta ditt paket i någon av våra butiker. Då tar vi bort fraktkostnaden oavsett hur stor din order är. Då skickas dina varor tillsammans med våra varuleveranser som går till butikerna. Din leverans tar mellan 1-2 arbetsdagar att komma fram och du får leveransbekräftelse på din e-postadress när dina varor finns att hämta ut. 
Du väljer lätt detta alternativet efter att du fyllt i ditt postnummer i kassan och kan välja valfri butik.
Ej uthämtade webbordrar i butik går i retur efter 20 dagar. 

Betalning
Klarna gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla online. Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. Betalningssätten som erbjuds är faktura, konto, kort, banköverföring. Betala i den takten som passar bäst för dig!
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.

Priser och moms
Priset på beställningsdagen gäller alltid. Svensk moms (25% eller 12%) ingår i alla våra priser. Du får alltid momsen specificerad på din följesedel som medföljer vid leverans.

Betalning via kort

Alla transaktioner via klarna skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Det är den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Faktura för företag
Ska du handla till företaget och vill ha det på faktura? Välj då "handla som företag" när du befinner dig i kassan efter postnummer och fraktsätt.

Fakturan skickas via Klarna.

Alla företag har 30 dagars kredittid. Tveka inte att kontakta oss på kundservice@buttericks.se

Reklamation & Ångerrätt

Ångerrätt
Du har full bytes- och returrätt (ångerrätt) i 100 dagar efter det att du mottagit varan om du inte är nöjd. Ångerrätten gäller EJ livsmedel (ätbara produkter, tex. godis), helium, peruker, peruknät, munskydd, strumpor, underkläder, strumpbyxor, smink, linser samt andra intimprodukter av hygieniska skäl.

Ångerperioden räknas från det datum då du mottog din beställning. Tänk på att varan ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas. Om varan är använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen.

Retursedel & ångerblankett får du tag på här:
Ångerblankett
Retursedel

Öppet köp i 100 dagar på varor köpta online och i butik
Behöver du en returlapp kontaktar du oss lätt via kundservice för att få en returlapp. Fäst returlappen på ditt paket och fyll i retursedeln, lämna sedan in hos ditt närmaste paketombud.

Vid retur så bör produkterna packas ordentligt i en oskadad originalförpackning samt originalemballage. Packa dina varor extra noggrant så att de inte skadas under färden. Returer av öppnade sminkförpackningar & hygienartiklar godkänns ej. En returavgift på 39 kr tillkommer.

Fri retur i butik
Vi har fri retur om du väljer att lämna in dessa i någon av våra fysiska butiker.
Vid retur av produkter köpta online över 2500 kr har vi inte längre möjlighet att ta emot dessa i butik av säkerhetsskäl.

Istället är du välkommen att skicka tillbaka dina produkter via DHL-ombud.
Kontakta kundservice@buttericks.se för returdokument. Vi bjuder då på returfrakten.

Behöver du en retursedel? Kontakta oss
kundservice@buttericks.se vi hjälper dig!

Returadress: 
Buttericks Leco AB
Sune Sågares Väg 4
310 38 Simlångsdalen

Vid byte
Använd den färdigutskrivna returetiketten som medföljer och gör sedan en ny beställning på buttericks.se på den nya storleken/produkten. Du har rätt storlek hos dig inom 1-2 arbetsdagar.

Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att vid en eventuell retur av vara att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi har mottagit meddelande din retur. Ta alltid kvitto när du lämnar in din retur hos ditt postombud. En utbetalning kan ta 1-5 bankdagar. Återbetalningen sker också med samma betalsätt som ursprungligen har använts. Har du betalt med Klarna kan du makulera fakturan eller invänta återbetalning.

Reklamation
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till oss på kundservice@buttericks.se. Tänk på att bifoga bilder på skadan, för att vi lättare och snabbare hantera ditt ärende.

Reklamationsrätt
Butterick’s Leco AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår Kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt vara där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet och därefter skickas en ny vara till dig.

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid och vi står givetvis för returportot.

Eventuell tvist.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Man kan anmäla en tvist online via ARN's hemsida.

Allmänna Reklamationsnämnden: https://arn.se/
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://www.ec.europa.eu/od

Butterick's Fair use-klausul
Att kunna erbjuda öppet köp i 100 dagar och fria returer i butik är en grundläggande förutsättning för Butterick’s. Tyvärr har vi upptäckt att det finns kunder som uppvisar ett onormalt köpbeteende och en köpkultur där Butterick’s fria returer i butik utnyttjas. Vi har därför infört ”fair use”-klausulen. Om Butterick’s har rimliga skäl att misstänka att det från kundens sida förekommer missbruk, bedrägerier, trakasserier, ett överdrivet/patologiskt köpbeteende eller att kunden agerar som återförsäljare av varorna som köps, kommer vi att avvisa ordern med hänsyn till ”fair use”-klausulen.

I detta sammanhang är misstanken baserad på ett antal objektiva, icke-diskriminerande kriterier inklusive: en avvägning angående köpfrekvens, ordersammansättning, retursammansättning, användning av fri leverans och retur, försenade returer/ej upphämtade ordrar, påstått saknade varor under leverans eller retur, flera returer av identiska varor, eller försök att kringgå ett tidigare avslag med falsk eller annan identitet. Vi betonar samtidigt att beteendet är systematiskt och inte slumpmässigt/vid enskilda fall.

Om vi igenkänner ett oacceptabelt köpbeteende som beskrivits ovan så förbehåller vi oss rätten att ej ingå i transaktioner med de berörda kunderna och/eller att pausa kunderna i fråga.

Som i alla fall är ett köp/avtal med Butterick’s ej ingånget förrän vi har skickat en orderbekräftelse och kvitto. ”Fair use”-klausulen hindrar inte kunder från att returnera, men kan i specifika fall hindra kunder från att köpa. ”Fair use”-klausulen tillämpas således inte på redan godkända ordrar.

Logga in
Skapa ett konto
Återställ lösenord